1.1.13

Nu är vi på banan igen


Efter en fin semestervecka "hemma" på Teneriffa, julfirande för min del i Sverige, nedpackande av lägenheten i flyttlådor och slutlig flytt, känns det som att planerna för den lilla resan kan återupptas.


Vi är numera klara med vaccinationer, dvs stelkramp, gula febern och hepatit (jag har dock en påfyllning kvar av Twinrix när vi kommit hem) och vi har malariatabletter att hämta ut på apoteket. Har hört att de inte alltid är så roliga att tas med, biverkningarna ska inte vara kul osv, men vi har valt det dyrare alternativet med mindre risk för biverkningar och intag under kortare tid. Det är dessutom "bara" veckan i Kambodja vi behöver dem, så de ska inte ätas hela tiden.


När jag var hemma för att fira jul i Sverige kunde jag också hämta med mig mitt internationella körkort som legat klart där ett tag. Lauri har ännu inte något sådant, vet inte om han kallt räknar med att jag ska köra runt hela Nya Zeeland eller vad det är fråga om...

Eftersom Letton från adlibris har fungerat bra har vi införskaffat en till och vi fick dessutom skyddsfodral till dem i julklapp. Än så länge är min laddad med hundratalet böcker, men det finns plats för betydligt fler! Man ska nog klara sig på de där 11-timmarsflygen och under hammockhängen ;-) Dessutom fick jag presentkort på e-böcker av broder och svägerska i julklapp så det är bara att fylla på!

      


I övrigt fick vi flertalet tacksamma julklappar i form av bidrag till resan så att vi verkligen kan ge oss ut och se oss omkring när vi ändå är på platser som man troligen inte kommer tillbaka till många gånger. Tackar ödmjukast! :-)


Under flytten packade vi ner det som är tänkt att vi ska ta med oss i de införskaffade ryggsäckarna, och min väger än så länge ungefär 7kg. Lite märkligt att tänka att 7kg packning kan räcka 3 månader när man förut ibland packat närmare 40 kg för ett par månader under guidelivet. Men man lär väl komma på mer som ska ner, och plats och kilon finns fortfarande så det är inget problem.


Nu är det lite visum kvar, plus då det där internationella körkortet som jag hoppas Lauri skaffar fram så jag inte behöver köra runt båda Nya Zeeländska öarna alldeles själv...

No comments:

Post a Comment