26.1.13

Backpacker- och parkliv

Igår var det flyttdag. Efter de tre nätterna vi hade bokat på första hotellet, hade vi hittat ett nytt och gjorde det enkelt för oss och tog flyttlass med taxi igår. På sätt och vis är det fortfarande samma sida stan, men inte samma område.
Första hotellet var mera hotell. Jag fick känslan av att man stannade där om man var i stan på jobb och inte ville bo 5-stjärnigt. Någon enstaka med ryggsäck såg vi bara.
Nu bor vi på "riktigt" backpacker-hostel med sovsalar och gemensam TV. Dock finns också möjligheten att ha eget dubbelrum med egen toalett, så det har vi. Tror faktiskt att det bara finns vårt och ett till som är privata, som om man tittar i bildgalleriet är det vårt rum man ser på bilderna 4 (blå dörren), 17 och 18 . Och det är faktiskt inte så photoshopat som man kan tro...

Tecken på backpacker-hostel? Man tar av skorna på första plan och hur når man pappret från toastolen?

Men det är hyfsad utsikt från takterassen...

Och inte har det varit något störande liv heller, trots att vi har rummet med bar, datorer och TV:n bredvid oss. De enda som då och då hördes inatt var något som antingen var en fågel eller en marsande katt.

Igår vandrade vi runt lite i omgivningarna och hamnade i Lumphiniparken, hittade en thaiboxningsarena tvärsöver gatan, pausade med lyxigt iskaffe på eftermiddagen och åt gatumat inne på en bakgata på kvällen.

Idag skulle vi äta frukost i parken tänkte vi. Vi hittade en matområde därinne igår som bara var öppet på morgnarna så vi tänkte att det kan väl va mysigt. Problemet är ju bara att frukost, middag, kväll är samma för thailändare, dvs nudlar, nudlar, nudlar. Och även om det är gott är det inte var jag trycker i mig före kl 13 eller så.

Istället gick vi en sväng och köpte croissanter och juice och kom tillbaka till parken och satte oss för att äta frukost. Skönt väder idag var det, luften har inte stått stilla och det har oftast fläktat gott. Detta är vad som fångas på kameran efter frukosten:
Och om vi zoomar.....

En jäkla stor marknad finns här på helgerna också så på eftermiddagen har vi provat på metron och tagit oss nästan hela linjen ut till marknaden. Ett område som ska innehålla många tiotusentals försäljare och det kändes som att vi gick över kanske 10% av det hela. Det tog liksom inte slut.

Men Lauri köpte tröja och jag åt nudlar med pinnar - och drack mitt livs andra kokosnöt.

På hemvägen köpte vi med något som liknade negerbollar (ja, förlåt men det heter faktiskt inte kokosboll, det är något helt annat!) som jag sett igår kväll och så varsin doughnut och pepsi att avnjuta på takterassen.

2 comments:

1. mamma26.1.13

Det ser fint ut i Bangkok,(många fina bilder iaf) har egentligen inte tänkt mig att åka dit men jag kanske får tänka om. >Har precis tittat på konståknings-EM, i kväll är det damernas med Sverige på 5 och 6:e plats. Ska bli spännande.
    KKKKKKKKKKKKKKKKRRRRRRRRRRRRAAAAAAAAAAAAAAAAMMMMMM

ReplyDelete
    Replies
    1. har nästan varit på väg att föreslå det som symötesresa, om det inte vore för att det är lite långt... åka hit med halvfull resväska och shoppa en vecka ;) man verkar kunna komma undan riktigt billigt om man letar på rätt ställe!