19.1.13

Nedräkning?

Med bokstavligt talat ett par dagar kvar till take off har vi prickat av fler saker på listan.
Väskorna är i princip packade, men ska gås igenom igen och det är väl mera som ska ner i min. Eftersom jag just nu har 7kg packade har jag ju ett par tillgodo, men det bli ju oftast mer än man har tänkt sig i slutändan ändå.

Vi har kikat lite på boende och fått ett par bokade eftersom vi har tänkt oss att det kan vara skönt att ha någonstans att sova den eller de första nätterna vi kommer till ett nytt ställe. Vi kommer landa i Bangkok på eftermiddagen thailändsk tid och har boende bokat för de första tre nätterna så vi behöver inte ge oss ut och leta det första vi gör.
Vi har använt oss av Agoda än så länge när vi har bokat och kommit undan med helt ok priser om man frågar mig. Eftersom jag aldrig varit i Thailand, eller Asien för den delen, visste jag inte riktigt vad man kunde vänta sig vad gäller priser. Men så mycket förstår jag ju att det är annat än här hemma. Ett vandrarhem i Kambodja för 2€ per natt någon?

Också Nya Zeeland - där vi ju inte kan räkna med samma prisklass - är bokat och klart eftersom vi har planerat att sova två nätter på varje ställe på var sin sida om bilhyran så att säga. Där kommer vi landa i Christchurch mitt i natten så vi har den natten plus nästkommande bokade på vandrarhem, samt även de sista två nätterna mellan campervanen och nästa flyg bokade i Auckland.
Jag tycker alltid att det är svårt att veta vad man ska leta efter vad gäller boende när man väl bestämt prisklass och vilket område man letar efter. Läser man recensioner kan man ju undra om alla verkligen bott på samma ställe när någon graderat det till en tvåa och någon till en tia... Men vi får väl se hur våra val faller ut.

För övrigt är jag nu klar med skolan för terminen (hoppas jag, sista inlämningen är i alla fall gjord) och har gått över till att studera andra trevliga böcker...



Man blir stundtals inspirerad och stundtals avskräckt ska erkännas. Jag menar, hur fantastiskt tempelområdet utanför Siem Reap än kan tänkas vara i soluppgången läser jag ju två sidor senare att jag ska se upp för den gröna ormen och inte dricka sådant som har is i glaset, för att på nästa sida läsa att jag absolut inte ska missa att äta och dricka det och det.
Så jag bestämmer mig helt enkelt för att fokusera på den trevliga delen av läsningen.

"Favourite quote" Sydamerika: "Lima's dining scene is among the best on the continent." - Yey! Bring on the flying squirrel! Eller är det marsvin på en pinne?

"Favourite quote" Nya Zeeland: "Total number of snakes: 0" - YEEEEESSSS!!!!

"Favourite quote" Kambodja: "People wearing contact lenses should be aware that Cambodia is an extremely dusty country, pack a pair of glasses" + "Protect your eyes with good-quality sunglasses" - Hallå, ursäkta, det där går inte ihop! Bestäm er!

Men känslan av att det inte går att urskilja något jag ser fram emot mest, av allt vi ska vara med om, består. Skön känsla.

No comments:

Post a Comment