12.1.13

Kinesiskt nyår


Jag har hört att firande av kinesiskt nyår ska vara speciellt. Och faktiskt kommer vi befinna oss i Thailand när detta infaller för 2013.

Häftigt, var första tanken när vi insåg det. Jag har bara hört talas om det, men fått uppfattningen att det kan vara ganska rejäl fest och att det nya djuret för året "firas in". T.ex. att ett gigantiskt tåg av thailändare uppenbarar sig som en stor drake under inträdet av Drakens år.

En tanke jag då ganska snart får i huvudet är "Bara det inte blir Ormens år 2013!". Ormar är min största skräck i livet och jag klarar inte ens av plastvarianterna. Detta skulle i så fall teoretiskt sett kunna innebära att där man uppmärksammar det kinesiska nyåret i Thailand kommer man antingen gå i processioner utklädda till en stor orm genom gatorna, eller i värsta fall ägna mer tid än vanligt åt att kela med riktiga ormar. Båda dessa alternativ skulle få mig att falla till marken och börja gräva mig tillbaka mot kalla Norden.


"Det är ingen fara", sa Lauri. "Jag tror inte ens att det finns något Ormens år."
Well, what do you know?
Vid en närmare undersökning visar det sig att år 2013 är - trumvirvel - Ormens år. Vad är oddsen?


Vi får helt enkelt se till att pricka Kambodja-vistelsen helgen 9-10 februari då nyåret enligt uppgift ska infalla. Eller gömma oss på någon lite ö i Siam-bukten. Om det nu hjälper mot orminvasion.

FYI: För övrigt visar det sig vid denna närmare undersökning angående vilket kinesiskt år man själv är född att vi själva är Grisar, och vidare att en god egenskap för en Gris är att man är moralisk, och en dålig är att man är långsint. Det var ju bara klockrent mitt i prick för min del...

1 comment:

  1. mamma13.1.13

    hahahaha det stämmer kanske ganska bra ja, måste kolla vilket jag är född i
    KKKKKKKKRRRRRRRRRRRAAAAAAAAAAAAAAMMMMMMMMMMMM

    ReplyDelete