22.1.13

Första dagen på resande fot

Efter ungefär 26 timmar på resande fot - eller något åt det hållet - tog jag för första gången mark i Thailand.
Det är precis så varmt som jag trodde, och då har vi ändå mest hållit oss ute efter solnedgången. Vi får väl se hur det går imorgon...

Eftersom vi hört om "snökaos" i centrala delarna av Europa + Heathrow, och att första planet från Vantaa till Düsseldorf var en timme försenat, började ju tankarna redan innan vi kommit på första planet. "Så många timmar har vi emellan", "Vad gör vi om vi kommer med men inte bagaget?". Men på något sätt som jag ännu inte riktigt lyckats förstå eller acceptera som vi på kortare tid än planlagt till Düsseldorf, vidare till Heathrow som tänkt och det enorma planet med "sov-avdelning" som jag dittills bara sett på film, lyfte inte många minuter efter utsatt tid från en snötäckt England.

Väntan i Düsseldorf och fortfarande julfint på Heathrow.

Och tips för den som någon gång funderat på British Airways vad gäller långflygningar: Gör't!
Vi satt nästan allra längst bak i ekomoniklass och allting ingick. Skillnad mot charter... Där uppgraderade vi ju oss till bekvämare säten, "gratis" mat och underhållningssystem, men här var allt redan med i paketet. För dem som filmerna fungerade för vill säga... (nej, det var inte min som var trasig). Middag fick vi med två alternativ och engelsk frukost serverades innan vi landade, plus filmerna plus täcke och kudde. Vin och öl fanns att dricka till maten och en whisky hörde jag någon beställa i raden framför. Kosta gratis.

Hur som haver. Vi landade ett par minuter före utsatt tid i Bangkok och det som jag förväntat mig skulle ta evigheter, dvs att gå igenom immigrationen, var över på ett par minuter. En timme från det att vi tog mark till det att vi satt i taxin på väg in till stan och hotellet som vi bokat. Alla plan har fungerat och alla väskor är intakta. Helt otroligt.

Väl på hotellet fungerade AC:n i ungefär 15 minuter innan den kraschade och vi blev häpp som happ uppgraderade från ett standardrum till ett deluxe rum. Vilket innebär tvål i duschen och större yta. Och än så länge fungerade AC!

Nu ikväll har vi bara sett oss runt i området och gått en sväng i parken här intill där man kan beskåda utomhus-gym och Tai-Chi (eller Qi-gong, eller hur det nu stavas och heter). Och icke att förglömma har jag för första gången smakat "gatu-mat".
Och det var fantastiskt. Jag vet inte hur man annars ska beskriva det. Kina- och Thaimat hemma vet ju inte vad de håller på med. Det var namnam det. Tur att vi ska stanna en månad! ;-)




1 comment:

  1. mamma22.1.13

    Hej, va bra det är med dator, nu kan jag ju t.o.m. se att ni har det bra. Det ser skönt ut

    KKKKKKKKKRRRRRRRRRRAAAAAAAAAAAAAAMMMMMMMMMMMMMMM

    ReplyDelete