14.11.12

Den är hemma!

Nu har jag också någonting att bära runt på.
Jag skulle egentligen in till Helsingfors på julklappsrunda, men kom istället hem med flera saker att pricka av på listan.


En ganska stor grej är ju det här med väska. Lauris är fixad sedan tidigare, "second hand" kan man väl kalla hans för eftersom den är använd och den kostade mindre än min. Men idag kom min också hem.


När vi har kollat runt tidigare har vi riktat in oss på märket Osprey vad gäller väskor och annat. Lauri har tidigare införskaffat en 70-litrare kallad Osprey Waypoint till det använda priset av 92€ (ordinarie pris från butiken 220€), och idag gick jag på en något mindre modell kallad Osprey Farpoint på 55 liter för 130€.

Tåliga saker det där, med avtagbara dagryggsäckar på båda. Dvs här intill är min stora väska + tillhörande dagryggsäck. Lite lustigt att tänka att snart ska hela tillvaron för ett par månader finnas på det lilla utrymmet...

Dessutom kom jag hem med två regnskydd till våra väskor, även de från Osprey och anpassade till våra olika storlekar. Kanske hamnar man på en flakmoped i en regnig djungel i Thailand, vad vet jag. Eller också dränks en flygplats av ett skyfall just när våra väskor ska från flyget till bagagekarusellen. Bra att ha kan de vara i alla fall.


Ett annat frågetecken har varit skor för min del. Alltså inte stadiga vandringskängor och inte sandaler, utan något man kanske kan visa sig i om man bara ska promenera runt i stan eller sitta på en restaurang. Jag har ett par liknande sedan tidigare, men de är mer "fina" och inte så stadiga.
Jag har tittat ut flera alternativ på internet, allt från Ecco till Skopunkten, men det har visat sig vara helt fel säsong just nu. Vilket visserligen stämmer, men det kan väl inte bara vara jag som ska till varmare breddgrader under vinterhalvåret?

Under mitt Sverige-besök härom veckan sprang jag som en tok i skoaffärer utan resultat.
Men idag, i den sista affären jag var inne i - vilket visade sig bli en helt vanlig Din Sko - fanns vad jag hade tänkt mig. Ballerina-aktiga i läder som sitter kvar på foten och med stabil sula. Lagom snygga och tillräckligt neutrala för att gå ihop med vad man nu kan tänkas klä sig i på stan eller restaurang.
34,90€ är också okej budgetmässigt kan jag tycka. Är redan i färd med att gå in dem!

5 comments:

  1. Anonymous14.11.12

    Kul att planera för en sådan resa! Jossan undrar om ni ska till Island och Grönland när ni reser jorden runt. Reser man runt jorden kommer man ju dit... Om det är så tycker hon att du har valt fel skor eftersom det är kallt där. ;)
    Kram från oss på Villagatan

    ReplyDelete
  2. Annika14.11.12

    Glömde - Syns på julafton för då kommer du/ni eller? :D
    Moster

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, nja, vi får nog ta Grönland och Island en annan gång. Vi tar ett sydligare varv denna gången. Men de där vandringskängorna vi köpt tidigare kanske man ska spara tills dess i så fall! :)
      Vi ses på julafton!

      Delete
  3. mormor och morfar30.12.12

    hej, nu tittar vi på denna sidan

    ReplyDelete