27.2.13

I södern och bland fjordar

Vad har vi gjort det senaste då? Liten smygtitt:


Guidad tur på Speight's bryggeri i Dunedin - med tillhörande provsmakning!

Utsikt och sälar kring fyren vid Nugget Point

Promenad i Pounawea

Vi närmar oss fjordarna - Lake Manapouri

Vi har tagit oss runt den södra kusten genom Southern Scenic Route. Något som GPS:en sällan (läs aldrig) tycker om, men som absolut rekommenderas för att ta sig runt i den här delen av landet. Från Dunedin har vi följt kusten och stannade en natt ett par meter från vattnet i Pounawea (finns väl knappt med på kartan, men ligger utanför den lilla staden Owaka i sydöstra hörnet) och en natt i allra sydligaste belägna staden Invercargill.

Just nu befinner vi oss i Te Anau, "porten" till fjordarna och Milford Sound. Det är en gôôôrmysig liten stad som jag hoppas inte blir alltför turistutsatt under sommarmånaderna. Just nu befinner vi oss väl i motsvarande slutet av augusti här och de vägar vi har kört (som väl logiskt sett ska vara turistvägar om man är intresserad av vyer) har varit alldeles tomma. Och inte för att vi är direkt ensamma på den här campingen, men jag hade nog väntat mig en större invasion. Överallt. Vi får väl se imorgon när vi tar den lilla vägen upp till Milford.
Efter det är tanken att vi ska dra oss mot Queenstown, vilket väl också borde innebära lite större turisthorder.

Hela vägen hittills har det varit riktigt fin utsikt från bilfönstret och idag satt man liksom klistrad vid rutan. Berg! Nu kommer bergen! Och om man jämför med vad som kommer imorgon om vädret håller sig är man väl ännu i en bubbla av "you ain't see nothing yet"...

Vädret ja. Qué pasa liksom? Nog för att jag hade hört att de trevligaste månaderna att köra runt Nya Zeeland är mellan februari-april, men än så länge är det här ganska löjligt. "Vi borde nog köpa paraplyer", minns jag att jag sa vid första supermarketinköpen, men det har ännu glömts bort. Och jag har nu tänkt i flera dagar att jag nog måste ta fram långbyxorna snart. De som har legat längst ner i väskan sedan Heathrow.
Imorgon ska vi långt söderut, då måste jag nog ta fram långbyxorna. - Näpp, behövdes inte alls.
Imorgon ska vi ut till Fiordland, då måste jag nog ta fram långbyxorna. - Inte då. Här sitter man i linne och gömmer sig i skuggan bakom bilen för att solen är för varm.
Resans hittills varmaste dag idag, måste vara 25 grader, här vid porten till vildmarken.

Och om det inte framgår med klar tydlighet - vi har en alldeles fantastisk semester :-)

4 comments:

  1. mamma28.2.13

    Jag förstår att ni har en bra semester, det syns på bilderna. Det ser ut att vara en fantastisk natur. Har ni sett Legolass eller nån annan kändis än??
    GRATTIS på namnsdagen.
    KKKKKKKKKKKKRRRRRRRRAAAAAAAAAAAAMMMMMMMMMMMMMM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om vi letade ordentligt, dvs följde med på någon slags rundtur "i ringens fotspår" skulle vi säkert stöta på någon staty eller utklädda folk... inte riktigt våran grej dock... ;-) men vi ska försöka stanna vid hobbitarnas hus när vi har kommit över till norra ön!

      Delete
  2. GRATTIS på namnsdagen från mig med! Fantastiska foton!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tack så mycket! och grattis på födelsedagen (om än numera i efterhand?)!
      tänk vad man skulle kunna fixa och trixa med en riktig kamera... ;-) men det är tacksam natur att vistas i så det duger nog med våra små minisar :-)

      Delete