23.2.13

Tien päällä taas

Viimeisimmästä postauksesta ei ole montaa päivää mutta paljon on kerennyt tapahtumaan ja aika monta kilometriä tullut mittariin.
Maanantaina jätettiin Koh Chang taakse ja siirryttiin Bangkokiin. Oltiin ostettu kätevä bussilippu joka sisälsi lautan mantereelle ja bussin suoraan satamasta. Taksimatka hotellilta lautalle sujui mukavan ahtaissa tunnelmissa kun Hiluxin lavalle ahtautui 12 ihmistä ja pari roikkui seisoen vielä perässä, noin tunti meni siihen matkaan. Lautalle päästiin 10.30 ja matka kesti noin tunnin verran.

Yllättäen bussi ei ollutkaan satamassa vaan otettiin taas Hilux alle ja se vei meidät "bussiterminaaliin" jossa selvisi että meidän bussilippua ei oltukaan ilmoitettu firmalle (soitetaan ne manuaaliliput prkl!). Ei oltu onneksi ainoita vaan meitä unohdettuja oli tusinan verran. Bussiterminaalin tätipä sitten järkkäili hetken aikaa ja saatiin bussilippu toiseen bussiin joka lähti Tratin kaupungista (n. 20km Hiluxin lavalla). Saatiin jopa 50bahtia per henki rahaa takaisin koska tämä uusi bussi ei vienytkään meitä Kao San roadille vaan Ekkamai bussiterminaaliin. Tämä sopi meille erinomaisesti koska Ekkamaista ei ollut matkaa kovinkaan paljon meidän hotellille. Bussi oli perillä Bangkokissa n. 19.00 suunnilleen tunnin myöhässä alkuperäisestä aikataulusta, eli aika hyvin. Illalla käytiin vielä grillailemassa Jounin kanssa paikallisessa grilliravintolassa.

Grillailua

Hotelli joka varattiin Bangkokista oli todella halpa (10€/yö) joten koska meidän lento tiistaina oli vasta illalla 21.30 niin varattiin surutta kaksi yötä jotta voitiin pitää huonetta koko tiistaipäivä eikä tarvinnut säätää päivähuoneen tai tavarasäilytyksen kanssa. Päivällä käytiin Bangkokin keskustassa mutta ei tehty oikein mitään ihmeitä. Illalla sitten hypättiin lentokoneeseen joka vei meidät Sydneyyn.

Sydneyyn saavuttiin aamupäivällä ja päästiin ongelmitta rajavartioiden tarkan syynin läpi. Jatkolento Uuteen Seelantiin lähti vasta illalla 19.30 joten kävimme katsastamassa Sydneyn oopperatalon ja sataman sillan. Ihan kiva oli käydä Australiassa vaikka visiitti olikin tosi lyhyt.

Sydneyn tärkeimmät nähtävyydet

Lento Sydneystä Christchurchiin oli n. 3 tuntia ja aikaeron vuoksi oltiin perillä puoli yhden aikaan yöllä. Rajamuodollisuuksiin meni noin tunnin verran koska jonossa oli meidän edessä iso kiinalaisporukka jotka eivät ilmeisesti osanneet sanaakaan englantia. Kiinalaiset olivat tiskillä isolla joukolla ja vaeltelivat edestakaisin kyllästyneen näköisinä samalla kun äärimmäisen kärsivällinen virkailija yritti selittää että "tähän pitäisi nyt merkitä joko kyllä tai ei". Käsittämätöntä touhua, kiinalaiset pudistelivat päitään ja katselivat ympärilleen ikäänkuin etsien jotain. En tiedä mitä, mutta ei sitä ainakaan löytynyt. Lopulta päästiin eri tiskiltä läpi.

Kuljetus lentokentältä hotellille oltiin tilattu etukäteen hotellin kautta ja se löytyikin ongelmitta. Nukkumaan päästiin joskus kahden kolmen välillä.

Torstaipäivä kului turisteina Christchurchissa. Käytiin tutustumassa keskustaan ja ihmettelemässä kaksi vuotta (perjantaina tasan kaksi) sitten tapahtuneen maanjäristyksen tuhoja. Iso osa keskustaa on edelleen suljettu ja aidattu yleisöltä ja jälleenrakennustyöt ovat käynnisssä, mm. kaupungin katedraali on aika raunioina.

Eilen perjantaina suhailimme paikallisbussilla autovuokraamon varikolle jossa parin tunnin odottelun jälkeen saimme allemme Toyta Hiacen vuosimallia -99 jonka sisus on muokattu matkailukäyttöön. Esittelen autoa myöhemmin lisää. Auton saamisen jälkeen käytiin marketissa ostamassa perustarvikkeita ja ajettiin n. 150km  etelään Timaruun josta löytyi leirintäalue yöksi hintaan 33NZD. Tänään jatkettiin matkaa etelään hieman alle 200km Dunediniin. Täällä ollaan kaksi yötä, huomenna olisi tarkoituksena käydä opastetulla kierroksella paikallisessa panimossa (oluen maistelu sisältyy). Maanantaina matka jatkuu etelään.

1 comment:

1. Älskar att försöka förstå vad det står! =)