12.2.13

Det blir inte alltid som man tänkt sig...

Kortaste flytten hittills. Tror att vi kan se vår gamla bungalow från fönstret, bara på andra sidan viken. Men billigt att förflytta sig, bara att plocka på sig väskorna och börja promenera ;-)


För min del kändes det som om någonting gick lite på tok under hela förra hotell-vistelsen, alltså de tre nätterna vi tillbringade i förra bungalowen. För det första att vi inte fick bo där vi skulle. Och när jag tänker efter tror jag inte att någon vetat om att vi har bott där. Jag har sett städare vandra omkring, men ingen har kommit till oss på de tre dagarna. Och när man egentligen inte ska spola ner pappret i toaletten, men papperskorgen bredvid saknar påse, blir det lite obehagligt efter ett tag... Rummet har känts väldigt fuktigt trots fungerande AC och lakanen har luktat någonting som jag en morgon lokaliserade till ostbågar. Och så sängen då...hujedamej. Stenhårt räcker inte att beskriva den med.
Ganska mycket småkryp lite överallt, och geckos som sprungit in och ut ur hål i väggarna. Och när man måste sätta en stor kopp över avloppet i duschen undrar man ju vad mer man kan vänta sig för objudna gäster...

Det jag såg fram emot var som sagt loungen där vi egentligen skulle bott. Så det är där vi har hängt kan man väl säga. Hängt. Ibland i en hammock. Haha. Frukost och kvällsmat, ibland lunch, samt allmänt bokläsande eller öldrickande.


Apropå objudna gäster hade vi hört om ett grannhotell med pooler som vi tog oss en titt på en förmiddag. Första poolen hade fullt av folk runt sig så vi vandrade vidare till "djungel-poolen", uppe på en klippa med porlande vatten och grönska runt. Och inga folk.


Problemet var att efter någon timme hade en stor ödla börjat traska runt poolen och en orm - ja, orm! och inte så liten heller - slingrade sig runt pålen där duschen stod. Varpå jag helt sonika reser mig på darrande ben och bestämmer att nu ska vi härifrån!


Eftersom det egentliga hotellet (där vi mest hängde) också driver ett dykcenter följde vi med på en tur igår. Vi kände inte för att gå "all in" med dyktuberna, så vi följde med som snorklare. På pappret väldigt bra tur. All-Inclusive med mat, dryck, frukt och chokladkakor ombord, två stopp för dyk/snorkling och en dag på havet så att säga. Alltid trevligt.
Hmm... Här gick också något på tok.

Både jag och Lauri har på ett eller annat sätt delvis växt upp vid havet med många båtturer bakom oss. Vi har rest med båt, varit på olika sorters båtutflykter och för all del även kört utflykterna själva. Jag minns en eller två båttransporter som var ganska svängiga i mitt liv. En var till Bornholm för kanske 15 år sen, och en annan var till Marmaris sommaren 2010 en dag när sjön var lite bråkig. Men de var mest lite obehagliga och inte så mycket mer med det.
Igår blev vi båda två sjösjuka och fick efter halva dagen kapitulera till sjösjukepiller. För första gången i livet. Märkligt.

Vidare var lunchstoppet en ö (som ingen mindes namnet på?) där vi kunde lägga till vid en liten pir och gå i land. Vilket vi gjorde eftersom vi mådde som vi gjorde. De skulle samla ihop oss när vi skulle åka vidare, sa de.
Vi ligger under ett träd ett par steg från den lilla piren när vi ser att båten åker iväg utan oss. Det ska tydligen vara en dag av många "första gången" det här... Vi springer och vinkar men ingen ser, och vi får hjälp av en annan dykbåt som fortfarande ligger kvar vid piren. De ringer efter vår båt som skickar en liten jolle att hämta upp oss i. Ok, fint, men ett litet "ursäkta" eller åtminstone "hoppsan" hade ju suttit fint när vi var ombord igen. Nu verkade det inte som om någon märkt att de åkt ifrån oss. Ingen dricks när vi lämnade den båten senare på eftermiddagen, nej tack!

Jag hade väldigt höga förväntningar på snorkling i Thailand. Jag minns att jag för nästan 10 år sedan blev lovad Finding Nemo under en diskussion om just Thailands undervattensvärlden. Att det inte var bara på film, utan att färgerna verkligen var så klara och fina. (Ja, jag vet att Nemo bor vid Stora Barriärrevet, men det skulle vara lika fint här.) Det var det inte. Ska jag vara helt ärlig är det inte så stor skillnad mot Grekland. Där är till och med vattnet klarare om man frågar mig.
Så gårdagen med snorkling som jag hade sett fram emot blev ganska konstig tyvärr. Jag som till och med satte en flytväst på mig så att man bara skulle kunna ligga vid ytan och flyta och titta utan att tänka...

 


När vi har vandrat runt här på piren i den lilla fiskebyn Bang Bao har jag velat bo en natt ute på pålarna. Så det är vad vi gör nu. Den lilla promenaden från förra stället på andra sidan viken har tagit oss hit. Och efter att ha sovit på något som liknar en träbänk i tre nätter är jag väldigt glad att den här sängen studsar lite när man rör sig. Seriöst, den förra var det absolut värsta jag har sovit på, inklusive ett kaklat badrumsgolv någon gång i min vilda ungdom... ;-)
Så idag ser jag fram emot en fin solnedgång (eftersom vi äntligen har utsikt mot väster) och en skönare säng innan vi imorgon tar oss vidare till Bai Lan Bay och lite livligare områden, efter vad vi har hört.

Utsikten från fönstret i detta nu - supercoolt om man frågar mig!
(Vår förra bungalow syns någonstans bland träden på andra sidan viken)

3 comments:

  1. Ormar vid poolen - då hade jag förmodligen gått in i någon slags koma och inte varit kontaktbar... Brrr....
    Låter som att det var klokt att förflytta sig - känns ju som att det är ormar de vill hålla borta från duschen också...
    Synd att snorklingen inte blev vad den förväntades bli. Min kusin har snorklat hemma hos Nemo - och det var en upplevelse. Så det kanske är nåt att satsa på framöver? KRAM

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha, jo jag fattar fortfarande inte hur jag kom ifrån den poolen. tog inte ens på mig kläder utan sprang bara därifrån skakandes... nästa måltid smakade inte riktigt heller, det tog ett tag att lugna ner sig :)
      vi kanske ska se efter om det fortfarande är varmt i vattnet på Nya Zeeland och se vad de har att erbjuda där!

      Delete
  2. mamma13.2.13

    jag bara undrar varför badar ni inte i havet, den där djungelpoolen ser häftig ut men det blev ju en djungelpool med allt vad det tillhör. Usch ..........

    KKKKKKKKKKKKKKKKRRRRRRRRRRRRRRRRRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM

    PS Jag som skrev på mailen (kanske samma dag) och undrade hur det gick med ormarna och Kinesiska nyåret.

    ReplyDelete