16.3.13

Ultimata skryt-destinationen

"About 30% of our guests come here just to make someone at home jealous", sa vår störtsköne guide Sam på trallande glad nya zeeländska vid ingången till Hobbiton.
Jepp! Jag skriver nog upp mig på den listan, tack!

Efter vår natt i Taupo förflyttade vi oss något norrut, mot det väldigt illaluktande området kring Rotorua. Där beskådade vi lite bubbel och ångbad i Kuirau Park, men vi valde att bo över natten en bit utanför stan så att vi var säkra på att inte vakna upp i en stank av kokta ägg (närmsta beskrivningen på lukten man kan komma tror jag). Denna plats visade sig bli alldeles bredvid Lake Tikitapu ("Den blå sjön") där galna folk badade i lite för kallt vatten. Inte vi dock.

Varmt puttrande bad i Kuirau Park, någon?

Något svalare i Lake Tikitapu kanske lockar mera?

Därefter har vi tillbringat två nätter strax utanför Matamata och spelat überturister en eftermiddag. En bit utanför stan ligger nämligen en fårfarm där det numera finns inbyggda små dörrar i kullarna och turisterna flockas och betalar gladeligen många dollar för att gå en tvåtimmarstur bland dessa små dörrar. Så också vi.
Även om jag inte totalt avgudar de där filmerna om de små figurerna med stora fötter, så har jag mig veterligen aldrig varit på rundtur bland så "välkända" kulisser förut och vår guide för turen med det passande namnet Sam, gjorde det hela väl värt 75 NZ$ om man frågar mig. En kopp specialbryggd öl ingick till och med! :-)





Som sagt, jag tillhör nog dem som till en början gör det mest för att reta någon hemma, men jag kan gärna rekommendera det även om man inte är intresserad av filmerna. Jag hade det riktigt trevligt.

Ett litet inflikande angående vädret: I princip det enda gröna vi har sett här på norra ön var i Hobbiton. Brandvarningsskyltarna har lyst röda hela vägen och det gräs vi har sett har varit gult med snudd på vitt. Idag fick vi veta varför när vi lyssnade på radion.
Just idag kom de första regndropparna sedan jul.
Men det kände vi inte av så mycket, och solen har lyst lite till och från under vår bilfärd idag.

Efter en kort tur ut till halvön Coromandel befinner vi oss just nu utanför Miranda och vi närmar oss därmed Auckland och återlämningen av vår campervan.
Vi har i nuläget tre nätter kvar och alldeles för mycket öl kvar på lagret... ;-)

No comments:

Post a Comment