23.10.12

Vad har vi gett oss in på?

"Det är nu vi ska göra det".

Det är väl så man säger när man pratar om personer i vår ålder som funderar på att resa jorden runt? Nu, innan vi på riktigt har slagit oss ner för att leva familjeliv, medan tid och pengar finns. Det måste väl vara nu vi ska vara äventyrliga och göra det där som kanske är "now or never".

Jag har hört att vissa köper Ferraris när de har 40-årskris. Vi har bestämt oss för att resa jorden runt nu när vi ska uppleva någon sorts 30-årskris.


Nog för att det är någonting som är lätt att häva ur sig. "Tänk om vi skulle resa jorden runt!". Men jag undrar egentligen hur många som verkligen gör det. Jag anser mig numera höra till den skaran som har lyxen att genomföra den planen. Frågar man mig tänkte jag nog aldrig riktigt att det skulle gå hela vägen, men jag har under åren lärt mig att det Lauri Oittinen planerar, det händer ofta förr eller senare. Och här sitter vi nu med biljetter köpta och hyrbilar bokade.


Det var över ett år sedan vi slog oss ner här i Esbo (i princip ihopväxt med Helsingfors för den som inte är helt hundra på Finlands geografi) och det var ungefär sex månader sedan som vi på allvar började prata om att resa jorden runt. Planen har hela tiden varit att inte bli kvar här, utan vi har siktat in oss på Tammerfors, och idén att göra "en sista stor resa" innan det där familjelivslevandet ska ta vid, har grott och frodat sig större och större.
Från början var tanken att jag skulle läsa min magisterutbildning helt klar, vilket skulle skett vårterminen 2013, vi skulle ha jobbat över sommaren och sedan åkt iväg i september nästa år. Då skulle vi ha kört varvet Sydamerika - Nya Zeeland - Thailand, med Ecuador och Galápagos inkluderat, och resan skulle ha varat 5-6 månader. Men reslusten blev väl för stor, planerna började ta en väldigt fast form, och det var som om vi inte kunde hålla oss.

I december går startskottet genom att vi lämnar lägenheten här i Esbo och samlar alla våra möbler i ett förråd i Tammerfors (tjänar en liten slant på att hyra ett förråd istället för en lägenhet). Jag som ska ta studieuppehåll för vårterminen gör klart den näst sista terminen av magisterutbildningen under första halvan av januari, och sedan far vi.
Ey. O. Let's. Go.

Vi har Heathrow som start och mål för vårt jorden-runt-paket och 21 januari tar vi oss dit via Düsseldorf. Första anhalt: Thailand. Där ska vi tillbringa en tid i Bangkok, ta oss över till Kambodja för - vad jag förstår är en av alla pojkars våta drömmar - Angkor Wat och Siem Reap. Dessutom ha lite strand-slapp på Koh Chang på vägen tillbaka till flygplatsen. Totalt ca en månad i regionen.



Nästa anhalt: Nya Zeeland. Med ett bonus-stopp i Sydney på tio timmar, så vi tar förhoppningsvis chansen att åka en snabb tur in till hamnen med bron och operahuset för lite turistande. Vi landar på Nya Zeelands södra ö och har sedan en månad på oss att köra runt hela södra plus norra ön i en redan hyrd campervan, och sedan är det dags för nästa flyg från norra ön. Ser fram emot hisnande natur med bokstavligen höga berg och djupa dalar inom väldigt få kvadratmeter.

Via Chile tar vi oss till Peru för en sista månads äventyr där huvudmålet för destinationen är Machu Picchu. För tillfället är det annars ganska öppet för förslag vad gäller Peru...

Detta kommer att vara en tvåspråkig blogg - svensk och finsk- där vi planerar och ser fram emot resan, och såklart så småningom genomför den. Bara att välja vilket språk som passar! ;-)

1 comment: